Meld je aan voor de nieuwsbrief
- 03-06 - PWN en horeca promoten samen kr...
- 01-06 - Drinkwaterbedrijven lanceren Kr...
- 19-05 - Partij 1 wil alleen nog kraanwa...
- 03-05 - Watercompany Watercoolers op he...
- 27-04 - Duurzaam ingenieursbureau DGMR ...
- 12-04 - Watercompany realiseert met Ear...
- 12-04 - Triodos Bank kiest voor CO2 opl...
- 02-04 - Microsoft nummer 1 in duurzaamheid
Nieuws
Water als medicijn
Geplaatst op: 07-09-2008
Onderzoek naar effect van water drinken op plasklachten
Maastricht - Het drinken van extra water kan het functioneren van de lagere urinewegen verbeteren. Dit concludeert promovendus Mark Spigt van de Universiteit Maastricht (capaciteitsgroep Huisartsgeneeskunde) na onderzoek naar de effecten van water drinken op plasklachten bij oudere mannen.Veel plasklachten bleken te verminderen door het drinken van 1,5 tot 2 liter extra water per dag, terwijl de verhoogde vochtinname geen negatieve effecten bleek te hebben op de algemene gezondheid.
Pilot
Spigt toetste de hypothese dat door blaastraining (grotere belasting) de functionaliteit zou verbeteren in een pilotstudie. De hypothese werd getoetst door een groep van 44 oudere mannen van 55 tot 75 jaar extra water (twee liter extra per dag) te laten drinken gedurende twee maanden. Na twee maanden bleek de plaskracht en blaascapaciteit sterk verbeterd.
Trial
Naar aanleiding van een pilotstudie zette Spigt een grote trial op met 141 mannen die lichte tot matige plasklachten en een lage vochtinname hadden. De mannen werden verdeeld over twee groepen: de interventiegroep kreeg het advies om per dag 1,5 liter extra water te drinken, terwijl de controlegroep een placebo kreeg (siroop).
Extreme hitte
Na zes maanden was de blaasfunctie van de interventiegroep beter ten opzichte van de controlegroep, maar de effecten waren minder sterk dan verwacht op basis van de pilotstudie. De metingen zijn uitgevoerd in de zomer van 2003. Door de extreme hitte ging ook de controlegroep meer drinken, waardoor het verschil in vochtinname tussen de twee groepen minder was dan gehoopt.
Hoofdpijn
Naar aanleiding van een min of meer toevallige bevinding tijdens de eerste studie (vermindering van migraineklachten) bereidt de promovendus nu een studie voor naar de effecten van water bij chronische hoofdpijn.
Bron: Universiteit Maastricht






