• Informatie aanvragen
  • Hoe een pantry interactie stimuleert en productiviteit verbetert

    Geschreven door ,
    Hoe een pantry interactie stimuleert en productiviteit verbetert

    Een pantry is een belangrijk onderdeel van het kantoor. Niet alleen voor een goede bak koffie, maar ook als ontmoetingsplek voor de collega's om even bij te praten, ideeën uitwisselen en nieuwtjes delen met collega’s. Dit gebeurt al sinds jaar en dag bij het koffiezetapparaat. De pantry, keuken of koffiehoek is dan ook voor elk bedrijf een belangrijke plek voor sociale interactie en waardevolle onderlinge communicatie. Sommige bedrijven besteden nu meer aandacht aan de kantoorpantry, maar waarom?

    Een boost aan moraal

    Een pantry (kantoorkeuken) stelt medewerkers in staat om te ontspannen, al is het maar voor een kort moment. Door de wandeling van het bureau naar de pantry, wordt een betere houding en gezondheid bevorderd. In Maslow’s Piramide zien we onderaan een sectie biologische noodzaken waaronder eten en drinken. Maar als we wat hoger op de piramide kijken zien de noodzaak van sociale interactie.

    Sociale interacties houden de gedachten en lichaam gezond. Als je met je werk niet genoodzaakt bent om te discussiëren of converseren met collega’s en klanten, kan het zijn dat je een hele dag achter de rug hebt zonder ook maar een woord uit te spreken. Niet praten is saai, maakt het lastiger om stress los te laten en vermindert creativiteit.

    Ook als twee werknemers totaal verschillende taken uitvoeren, kan sociale interactie de productiviteit stimuleren. In sociale situaties kunnen collega’s namelijk hun kennis delen en leren zij van elkaar. Daarnaast willen zij niet onderdoen voor hun collega, dus worden ze ook getriggerd na te denken over wat zij zeggen. Vooral in situaties waarin nieuw en ongetraind personeel samenwerkt in teams en onder een senior en met meer ervaren werknemers. Er is op kantoor eigenlijk geen betere plek te bedenken voor sociale interactie dan de pantry.

    Informeel leren

    Werkgevers denken vaak dat gestructureerd leren het meeste effect heeft. Echter, uit onderzoek blijkt dat formeel leren niet oplevert wat men hoopt of verwacht. Langzaam maar zeker wint informeel leren op de werkplek, waarbij men spontaan, onbewust en ongestructureerd leert, aan terrein. Een pantry draagt hieraan bij aangezien mensen niet alleen voor small talk en een bak koffie hun bureau verlaten, maar ook om elkaar op de hoogte te stellen van hun voortgang.

    productiviteit verbetert

    Betere werkrelaties

    Een arbeidsrelatie die niet optimaal is, is kostbaar. Het kan leiden tot verspilling van menselijk potentieel, verspilling van tijd en energie van managers. Goede werkrelaties maken het werk leuker, het maakt mensen transparanter, innovatiever en creatiever. Dat moment in de pantry kan enorm bijdragen aan een betere relatie tussen collega’s. Waar je ook een kantoor hebt, of het in een grote stad zoals Amsterdam of een wat kleinere stad als Schiedam.

    Dit artikel is gepubliceerd in opdracht van https://www.flexas.nl/