• Informatie aanvragen
  • Plastic Gratis Nederlandse Bedrijven

    Geschreven door ,
    Plastic Gratis Nederlandse Bedrijven

    De productie van kunststof is pas in de jaren vijftig begonnen, maar we hebben in slechts 60 jaar al meer dan 8.3 miljard ton plastic geproduceerd. Plastic is niet afbreekbaar; het plastic valt slechts uiteen in microplastics en nano-deeltjes. Vrijwel elk stukje plastic dat ooit is geproduceerd bevindt zich dus nog ergens op aarde - hetzij op een vuilstortplaats, hetzij als zwerfafval of, erger nog, ergens in onze oceanen.

    Ieder jaar eindigt zo'n 10 miljoen ton plastic afval in het water en wetenschappers schatten in dat de oceanen in 2050 daarom meer plastic dan vis zullen bevatten, tenzij we in actie komen, en snel ook.

    Het gebruik van kunststoffen verminderen, meer plastic recyclen en het bewust kiezen voor alternatieven zijn veranderingen die we in ons dagelijks leven vrij eenvoudig kunnen doorvoeren, maar wat bedrijven en overheden doen om het probleem op te lossen is net zo belangrijk, zo niet belangrijker.

    Wat doen bedrijven in Nederland om het gebruik van wegwerp plastic te verminderen?

    Ikea

    In 2017 heeft Ikea de Retail Sustainability Award gewonnen tijdens de uitreiking van de ABN AMRO Beste Winkelketen van Nederland verkiezing. Deze prijs is in het leven geroepen om de meest duurzame winkelketens van Nederland in het zonnetje te zetten en andere bedrijven aan te moedigen om duurzaamheid hoger op de agenda te zetten. Ikea wint de prijs omdat de keten meer en meer gebruik maakt van duurzame materialen in haar producten. Zo is bijvoorbeeld de KUNGSBACKA keuken van hergebruikt hout en PET-flessen en de ODGER eetkamerstoel van gerecycled kunststof gemaakt. Ikea biedt klanten tevens de mogelijkheid om zonnepanelen te kopen (!) om zo bij te dragen aan een schonere toekomst. Uiteraard is er nog veel ruimte voor verbetering, maar als grote bedrijven zoals Ikea het goede voorbeeld geven zullen andere bedrijven zeker volgen.

    Tony's Chocolonely

    Consumenten hebben Tony’s Chocolonely uitgeroepen tot het meest duurzame merk van Nederland, zo blijkt uit de Sustainable Brand Index 2018. De index is in 2017 in het voor het eerst verschenen. De resultaten komen voort uit een onderzoek onder 5.000 Nederlandse consumenten. Tony’s Chocolonely is dit jaar uitgeroepen als branchewinnaar in de sector Food en als overall winnaar. Onder meer vanwege het feit dat het merk niet alleen chocolade op de markt brengt die zonder slavenarbeid tot stand is gekomen, maar tevens zo duurzaam mogelijk is geproduceerd. Tony's Chocolonely geeft aan met name 3 punten belangrijk te vinden en constant te willen verbeteren. Dat zijn klimaatverandering, het verkleinen van hun C02-footprint en het verduurzamen van hun sourcing beleid (bijvoorbeeld fairtrade geproduceerde grondstoffen). Er zijn in Nederland nog heel wat bedrijven die hiervan kunnen leren.

    Greenchoice

    Energieleverancier Greenchoice stond in 2017 bovenaan de Sustainable Brand Index (en eindigde als derde in 2018). Greenchoice heeft een app ontwikkeld (BOKS) voor haar klanten om energiegebruik inzichtelijk te maken en verspilling te voorkomen. “Boks werkt totaal anders dan de bestaande verbruiksmanagers. Boks geeft als eerste energieservice verbruik weer op apparaatniveau en is als enige gratis beschikbaar in de app voor klanten”, zegt Diane Klok, commercieel directeur van Greenchoice. Door de manier waarop de app werkt kunnen klanten van Greenchoice tot wel 15% op hun energierekening besparen.

    De gemeente Utrecht

    Nee, geen bedrijf dit keer. Toch verdient Utrecht absoluut een plaats in deze lijst. De gemeente is namelijk uitgeroepen tot de meest duurzame gemeente van Nederland. Natuur & Milieu heeft gemeenten vergeleken op thema’s die lokaal veel milieu-impact kunnen hebben: energie, mobiliteit en afval. Van de 42 gemeentes die de natuurorganisatie heeft vergeleken scoort Utrecht het best. Utrecht heeft als doelstelling om in 2030 klimaatneutraal te zijn. Om dat te bereiken heeft de gemeentebeleid ontwikkeld dat aan die doelstelling moet bijdragen. Met name op het gebied van mobiliteit (transport) is de gemeente ambitieus. Bevoorrading van de Utrechtse binnenstad moet vanaf 2025 volledig uitstootvrij gebeuren. Dergelijk beleid draagt voor een groot deel bij aan de hoge notering op de duurzaamheids-ranglijst. Gemeenten met ambitieuze klimaatdoelen blijken vaker hoog te scoren.

    5 tips om het gebruik van plastic binnen uw bedrijf te verminderen

    Hoe kunt u als bedrijf bijdragen? Hieronder vindt u 5 tips om het gebruik van plastic tegen te gaan.

    1. Waar wordt de meeste plastic verspilt?

    Stel een overzicht samen van de plekken binnen het bedrijf waar het meest gebruik gemaakt wordt van plastic. Bedenk vervolgens of er alternatieven zijn voor dat gebruik en kijk of het mogelijk is over te schakelen naar deze alternatieven

    2. Hergebruik industriële verpakkingen

    Moedig anderen binnen uw toeleveringsketen aan om dezelfde stappen te nemen en een boodschap van duurzaamheid te verspreiden om plastic afval samen te verminderen.

    3. Vraag leveranciers en klanten om hetzelfde te doen

    Voedselverpakkingen dragen aanzienlijk bij aan een deel van plastic afval. Dus hoe minder verpakt voedsel u koopt, des te minder plasticu heeft om weg te gooien.

    4. Installeer een waterkoeler

    Per minuut worden er wereldwijd 1 miljoen plastic flesjes verkocht. Door uw medewerkers en klanten water uit een flesloze waterkoeler aan te bieden stimuleert u hen om een herbruikbare drinkfles te gebruiken en draagt u bij de verduurzaming van onze samenleving

    5. Maak beter gebruik van uw keuken

    Plastic voedselverpakkingen zijn een grote boosdoener als het gaat om het verspillen van plastic. Door beter gebruik te maken van de keuken/kantine faciliteiten (denk bijvoorbeeld aan samen lunchen of samen koken) kan veel verpakkingsmateriaal bespaard worden.

    Plastic: Een toenemende zorg

    De productie van plastic blijft nog steeds stijgen. Wereldleiders komen langzaam tot het besef dat er echt iets moet gebeuren. Zo heeft de Europese Commissie een voorstel ingediend om het gebruik van wegwerp plastic in heel Europa te verbieden. Het plan is dat binnen zeven jaar alle EU-landen een statiegeldsysteem voor plastic flessen moeten hebben ingevoerd. In Nederland is een dergelijk systeem al jaren gemeengoed en als land zijn we goed op weg als het om duurzaamheid gaat. Een circulaire bedrijfsvoering en duurzaamheid worden met de dag gangbaarder.