Vandaag hebben we ervoor gezorgd dat er plastic flessen niet op de vuilnisbelt zijn terechtgekomen.

Nieuwste artikelen

Koopgids voor waterdispensers voor op kantoor

Lees meer

Juli Plasticvrije maand moedigt ons allemaal aan om plastic afval te verminderen

Lees meer

Waterlogic viert het engagement van Jan De Nul Group om single use plastic aan boord van hun schepen te verminderen

Lees meer

Waterlogic helpt mee in de strijd tegen moderne slavernij

Lees meer

Zero Waste Week

Lees meer

Het belang van gelukkig zijn op je werk

Het belang van gelukkig zijn op je werk
Logo

Het is belangrijk dat je met plezier naar je werk gaat en organisaties zouden er veel meer aan moeten doen om hun werknemers gelukkig te maken en te houden. Gelukkige werknemers dragen bij aan een positieve sfeer, creativiteit en motivatie in een bedrijf. Bedrijven met gelukkige werknemers zijn succesvoller.

Voor Waterlogic werknemers is het elke dag weer een feestje om naar kantoor te komen. De meeste van ons genieten van de activiteiten die we dagelijks samen ondernemen, zoals bijvoorbeeld de stand up sessies die we 's morgens doen. Daarin delen we met elkaar de dingen die we individueel en als team bereikt hebben. Daarnaast hebben we veel contact met collega's van over de hele wereld en daar halen we ook veel energie uit. Het is ons opgevallen dat de cultuur binnen Waterlogic, een van motivatie en er voor elkaar zijn, een positieve invloed uitoefent op de prestaties van het bedrijf als geheel.

Houdt dat in dat hoe gelukkiger het individu is hoe beter het team presteert? Met andere woorden, is een blije werknemer een productieve werknemer?

Recent onderzoek heeft aangetoond dat werknemers die zich betrokken voelen bij het bedrijf waar ze voor werken, niet alleen meer energie steken in hun taken, maar ook harder en efficiënter werken. In 2015 is er wereldwijd onderzoek gedaan naar geluk op het werk en daarin staat Nederland op de 20 ste plek op de ranglijst. De gelukkigste werknemers ter wereld komen volgens dit onderzoek uit Colombia. Opvallend, want de hypothese was dat de gelukkigste werknemers in de rijkste landen zouden wonen, maar dat blijkt dus niet het geval te zijn.

Hoeveel we verdienen bij een baas is bij lange na niet de belangrijkste reden om tevreden te zijn met je baan. Voldoening staat met stip op nummer 1, volgens

schrijver Itamar Sharon, die het boek schreef Happyholics, Leidinggeven aan mensen die het niet doen voor de poen. Hij zegt dat "ongelukkige werknemers zorgen voor een hoger verloop, fysieke afwezigheid en burnouts. Volgens een recent onderzoek van TNO heeft 14 procent van de young professionals (25-29 jaar) al eens burnoutverschijnselen gehad."

Steeds meer jonge arbeidskrachten voelen dat ze vast zitten in een baan die niet aan hun verwachtingen voldoet. Dit lijdt onder meer tot meer stress en fysieke klachten, wat dan weer kan leiden tot meer ziekteverzuim. Sharon haalt de volgende dingen aan die volgens hem het belangrijkste zijn voor werknemers:

1. Persoonlijk contact: een plek waar je je thuis voelt, zowel qua collega's als leidinggevenden. Met wederzijds respect, in plaats van meerdere bestuurslagen.'
2. Waardering: echt voelen dat je gehoord en gewaardeerd voelt.
3. Vrijheid: vrijheid en diversiteit in het werk en je functie.
4. Zingeving: weten waarvoor je het doet: weten wat het belang is van jouw werk.
5. Persoonlijke ontwikkeling: continu uitgedaagd worden om te leren en te groeien.

Dit wordt tegenwoordig ook wel aangeduid als ‘Het Nieuwe Werken’ en komt er in het kort op neer dat de zingeving van werk een steeds grotere rolt speelt in ons leven. We werken vandaag de dag niet meer alleen om brood op de plank te krijgen, maar willen vooral het gevoel hebben dat wat we doen ook een bepaalt doel dient.

Missen we deze dingen veelvuldig in de baan die we hebben dan kan dat van grote invloed zijn op een bedrijf. Niet alleen de individuele werknemer kan klachten ondervinden als zijn behoeftes niet worden bevredigd, maar de hele afdeling, of zelfs het hele bedrijf kan hier schade door oplopen. Dat is slecht voor zowel de baas als het personeel. Het is dan een gezamenlijke verantwoordelijkheid om het leuk te houden op de werkvloer. Houdt uw personeel tevreden en ze zullen voor een positieve werksfeer zorgen en daarmee de productiviteit een boost geven.