Waterlogic Nederland zet haar dagelijkse activiteiten verder. Lees meer

Voor meer specifieke vragen met betrekking tot onze service en producten, lees meer hierover in onze FAQ’s.

  • Informatie aanvragen
  • Vandaag hebben we ervoor gezorgd dat er plastic flessen niet op de vuilnisbelt zijn terechtgekomen.

    Zero Waste Week

    Geschreven door ,
    Zero Waste Week

    De Zero Waste Week (ZWW) vindt plaats van 6 t/m 10 september, een bekroonde jaarlijkse campagne om het bewustzijn over de milieu-impact van afval te vergroten. Als een bedrijf dat veel tijd en middelen investeert in het verminderen van onze eigen impact op de planeet, is Waterlogic sterk gealigneerd met de doelstellingen van deze campagne.

    De Zero Waste Week werd opgericht in 2008 door Rachelle Strauss. De aanleiding hiervoor waren ernstige overstromingen in 2004 in het dorp Boscastle in Gloucestershire (VK), die de familie Strauss rechtstreeks troffen en Rachelle ertoe aanzette actie te ondernemen om soortgelijke incidenten in de toekomst te helpen voorkomen. Zij besefte dat de klimaatverandering die door de mensen werd veroorzaakt verantwoordelijk kon zijn voor deze overstromingen en dat er actie moest worden ondernomen. In de daaropvolgende jaren ontwikkelde de familie Strauss hun interesse in duurzaam leven als een persoonlijke uitdaging om hun impact op het milieu te verminderen.

    De ZWW-campagne was initieel enkel opgestart in het VK maar is ondertussen uitgegroeid tot 73 landen, waarvan velen nu hun eigen onafhankelijke ZWW-campagnes voeren.

    Zero Waste Week hanteert de slogan 'weggooien bestaat niet’, wat betekent dat als we iets weggooien, het ergens anders naartoe gaat, wat vaak schade of toxiciteit voor het ecosysteem veroorzaakt.

    De belangrijkste richtlijn van de campagne is mensen bewust maken dat we allemaal individueel en collectief verantwoordelijk zijn voor onze consumptie en dat de korte gebruiksduur slechts een klein onderdeel is van de volledige levenscyclus van een product. Bij Waterlogic is het verminderen van afval en het beperken van de impact van ons bedrijf op het milieu van groot belang. Aangezien de impact van klimaatverandering elk jaar meer en meer de realiteit is geworden, is het een verantwoordelijkheid die we zeer ernstig nemen. Naast eigen initiatieven moedigen we ook onze klanten aan om hetzelfde te doen om onze planeet te beschermen.

    Hier zijn enkele manieren waarop we helpen:

    • Onze 1,4 miljoen waterdispensers over de hele wereld helpen elk jaar 23,8 miljard plastic flessen voor eenmalig gebruik te besparen, waarvan er anders heel wat op de vuilnisbelt of in de oceanen zouden belanden.
    • We halen ook jaarlijks maar liefst 30 miljoen plastic flessen voor eenmalig gebruik uit de horecatoeleveringsketen door Purezza systemen en herbruikbare glazen flessen te voorzien.
    • Refurbishen van bestaande dispensers; in 2020 hebben al 21.624 machines weer volledig in werking gesteld en het doel is om tegen eind 2021 meer dan 27.000 te hebben.
    • We hebben een systeem ontworpen dat verzending en transport vermindert en verpakkingsafval verwijdert.

    We kijken consequent naar alle aspecten van ons bedrijf om manieren te vinden om afval te verminderen, we weten dat er nog heel wat werk aan de winkel is. Voor meer informatie over onze milieu-initiatieven, kan je ons ESG-rapport hier downloaden of de duurzaamheidspagina van onze website bezoeken. (https://www.waterlogic.nl/waterlogic-zekerheden/ for the Netherlands and for Belgium: https://www.waterlogic.be/nl/waarom-waterlogic/

    Hoe kan je Zero Waste Week ondersteunen?

    Like en deel onze Zero Waste Week-campagne op de social media kanalen van Waterlogic en vertel ons in de comments onderaan hoe je afval kan verminderen, op het werk en thuis, of welke omgevingen je in de toekomst zou willen verbeteren.