• 088 - 165 30 00

      Vraag meer informatie aan

      Ontvang advies van ons enthousiaste customer service team.

      of bel ons op:

      088 - 165 30 00

  • 7 manieren om je innerlijke motor een boost te geven

    Geschreven door ,
    7 manieren om je innerlijke motor een boost te geven

    Beschouw je lichaam eens als de krachtige motor van een eerste klas sportauto, met water als de brandstof – premium ongelood. Je wilt uiteraard dat je luxe bolide in topvorm is, nietwaar? Dan zal je erin moeten stoppen wat het nodig heeft om aan de dagelijkse vereisten te kunnen voldoen.

    Onze lichamen bestaan tot 60% uit water – niet zo gek dat het lichaam behoefte heeft aan water! Als je je lichaam vraagt om te presteren in de sportschool, traint voor een marathon, of als je zwanger bent, dan is het nog belangrijker om ervoor te zorgen dat de ‘tank’ vol blijft, met de aanbevolen hoeveelheid 2 liter per dag.

    Aangezien we water nodig hebben en ons lijf ernaar naar hunkert, hebben we met de profs gesproken en zij herinneren ons eraan dat zelf als je lichamelijk niet erg actief bent, je lijf nog steeds water nodig heeft om de tank bij te vullen gedurende de dag. Ze gaven ons 7 manieren waarop water je innerlijke motor een krachtige impuls kan geven:

    Water helpt u om gewicht te verliezen

    Een van de meest gewilde voordelen voor de gezondheid van het water is dat het kan helpen om het lichaamsgewicht te reguleren. Volgens het tijdschrift Body and Soul, kan het drinken van water de eetlust onderdrukken: “Een Amerikaanse studie heeft uitgewezen dat mensen die twee glazen water dronken voordat ze een maaltijd aten 75 tot 90 minder calorieën nuttigden tijdens die maaltijd.” Door het drinken van water in plaats van direct te gaan eten als je honger hebt zijn we in staat om calorieën te elimineren uit onze voeding. Het perfecte hulpmiddel om je lijf zomerklaar te maken.

    Water vermindert vermoeidheid

    Een van de grootste voordelen voor de gezondheid van het drinken van water is dat het kan helpen om je energieker te voelen. Volgens het Centrum van Volksgezondheid, helpt water om het lichaam te hydrateren en bevordert daarmee een lagere bloeddruk, wat ervoor zorgt dat het minder hard hoeft te werken om het bloed door te circuleren. Ons bloed bestaat voornamelijk uit water, dus zelfs een lichte uitdroging kan leiden tot het verdikken van het bloed waardoor het hart harden moet pompen om de circulatie op gang te houden.

    Water voert gifstoffen af

    Voor degene die ooit een zwangerschap hebben meegemaakt hoeven we niet uit te leggen wat voor ellende constipatie kan veroorzaken. Een vezelarm dieet kan tot een vergelijkbaar ‘resultaat’ leiden. Dokter Antonio Pizarro benadrukt het belang van water in het verbeteren van de stoelgang en plasklachten: “Verhoogde inname van water kan de effecten op de blaas van irriterende stoffen zoals cafeïne of zure voedingsmiddelen verminderen. Tijdens behandeling voor constipatie, kan water een deel van de oplossing vormen doordat het de ontlasting dunner maakt.” Het drinken van voldoende water helpt ook om gifstoffen die nierstenen, blaasstenen en urineweginfecties veroorzaken af te voeren.

    Water verlicht een opgeblazen gevoel

    Het hebben van een opgeblazen gevoel is ongetwijfeld een van de meest ongemakkelijke lichamelijke mankementen ooit. Voedingsdeskundige Marilyn Glenville zegt dat hoewel je je opgeblazen voelt, je toch water moet drinken: “niet drinken maakt het vasthouden van vocht alleen maar erger, op dezelfde manier waarop een cashdieet ervoor zorgt dat het lichaam vet vasthoudt, omdat het denkt dat het verhongert.” Ga voor water of kruidenthee om de symptomen te verzachten en vermijdt koolzuurhoudende dranken.

    Water vermindert hoofdpijn

    Het glas water dat u drinkt wanneer u een aspirine neemt tegen de hoofdpijn is deel van het medicijn! Er zijn veel verschillende soorten hoofdpijn; sommige zijn leefstijl gebonden, zoals slechte voeding, stress en uitdroging. Het is belangrijk om het lichaam gehydrateerd te houden zodat het minder hard hoeft te werken om de bloedcirculatie op gang te houden.

    Water versterkt je immuunsysteem

    Het is een feit dat water een grote rol speelt in het houden van je gezond. Holistisch voedingsdeskundige en natuurgeneeskundig arts Christina K. Major, legt uit waarom je immuunsysteem afhankelijk is van een goede hydratatie: “als je uitgedroogd bent kan je lymfesysteem niet goed zijn werk doen. Dit vertraagt het vermogen om te vechten tegen verkoudheid en griep. Water verdunt ook het slijm in je neus en je spijsvertering zodat bacteriën en virussen moeilijker het systeem binnen kunnen komen.”

    Het watergehalte in voeding

    Volgens Better Health Victoria kan het lichaam ongeveer 20% van het vereiste waterverbruik via de voeding binnen krijgen. Voedingsmiddelen die voornamelijk uit water bestaan, zoals komkommers, spinazie, tomaten, aardbeien en watermeloen (om er maar een paar te noemen), geven ons lichaam de extra mineralen die we nodig hebben om het water dat we consumeren vast te houden.