Vandaag hebben we ervoor gezorgd dat er plastic flessen niet op de vuilnisbelt zijn terechtgekomen.

Nieuwste artikelen

Koopgids voor waterdispensers voor op kantoor

Lees meer

Juli Plasticvrije maand moedigt ons allemaal aan om plastic afval te verminderen

Lees meer

Waterlogic viert het engagement van Jan De Nul Group om single use plastic aan boord van hun schepen te verminderen

Lees meer

Waterlogic helpt mee in de strijd tegen moderne slavernij

Lees meer

Zero Waste Week

Lees meer

6 tips om negativiteit op het werk te minimaliseren

6 tips om negativiteit op het werk te minimaliseren
Logo

Negativiteit op het werk kan zeer schadelijk zijn. Het effect op de productiviteit kan rampzalig zijn. Het kan een aanzienlijke invloed hebben op teamwork, sfeer en ziekteverzuim. Negativiteit kan vele vormen aannemen en het is belangrijk het tot een minimum te beperken.

Dit nare gevoel kan een flinke impact hebben op de positieve instelling van medewerkers en het kan de energie uit uw organisatie doen vloeien. Op het moment dat negativiteit zich op uw werkplek heeft genesteld, kan het moeilijk zijn om er weer van af te komen. Het kan leiden tot machtsstrijd, verhoogd personeelsverloop en kan een algemeen ongunstig effect op uw organisatie hebben.

Het management van een bedrijf doet er goed aan een vinger aan de pols te houden om vroegtijdig negativiteit te kunnen detecteren. Het is belangrijk als leidinggevende om er voor te zorgen dat u in gesprek blijft met medewerkers om zo een potentiele negatieve situatie direct aan te kunnen pakken, voor dat het uit de hand loopt.

Hoewel het hebben van meningsverschillen in een werksituatie onvermijdelijk is, zijn er dingen die bedrijven kunnen doen om negatief gedrag te minimaliseren. Hier zijn onze top 6 tips om negativiteit te verminderen en een harmonieuze werkomgeving te creëren.

1. Vraag om oplossingen, niet om problemen

Train uw medewerkers om probleemoplossend te denken. Het kan helpen om een situatie in de kiem te smoren, voordat er daadwerkelijk een probleem ontstaat. Hanteer een open-deurbeleid waarbij uw team weet dat ze bij u terecht kunnen. Zo creëert u vertrouwen, een goede verstandhouding en verbetert u de communicatie. Echter, waak ervoor dat er een cultuur van klagen ontstaat. Klagen alleen lost niets op. Het is verspilling van een ieders tijd.

Vraag medewerkers in plaats daarvan om alleen met de feiten te komen en mogelijke oplossingen aan te dragen voor het probleem. Daarmee helpt u niet alleen de situatie, uw medewerkers zullen zich tevens gehoord voelen en zich makkelijker scharen achter een beslissing.

2. Personeelsoverleg

Het regelmatig houden van overleggen waarbij niet tegen maar vooral met de medewerkers wordt gesproken, kunnen echt helpen om negativiteit te verminderen. Overleggen zouden meer moeten zijn dan een eenrichtingsweg. In plaats daarvan zouden ze een platform moeten zijn waar overleg plaatsvindt en waar medewerkers informatie terug kunnen koppelen aan het management.

Vergaderingen worden vaak onvoldoende gehouden en als ze al gepland worden, is het vaak alleen als het management een aankondiging heeft. Om medewerkers de mogelijkheid te geven gehoord te worden en potentiële problemen uit de wereld te helpen voor ze escaleren, zouden vergaderingen onderdeel van de werkweek moeten zijn.

3. Waardeer positieve bijdragen

Erkenning en waardering zijn onmisbaar als het gaat om hoe medewerkers zich voelen. Sterker nog, het zijn de meest krachtige hulpmiddelen die organisaties in kunnen zetten om een positieve werkomgeving te behouden. Het klinkt misschien simpel, maar er zijn weinig bedrijven die deze techniek toepassen, ook al zijn de voordelen voor het bedrijf en de medewerkers groot.

Het is belangrijk om een goed terugkoppelings- of waarderingssysteem op te zetten. Zo voelen medewerkers dat hun bijdrage gewaardeerd wordt.

4. Stimuleer Pauzes

Onvoldoende pauzes tijdens de werkdag kunnen leiden tot vermoeidheid die weer tot irritatie en spanning leidt. Door uw werknemers aan te moedigen tot het nemen van frequente, korte onderbrekingen weg van hun bureau, geeft u hen de kans om rustmomenten in te lassen.

Veel negatieve werk situaties worden veroorzaakt door een opmerking die werd veroorzaakt door vermoeidheid of die om dezelfde reden verkeerd is gevallen. Door het strekken van de benen te stimuleren kan het personeel hun energielevels op peil houden. Dit zal de algehele sfeer ten goede komen en de kans op negativiteit door vermoeidheid verminderen. Niemand wil in een gestrest en overspannen team werken.

5. Laat het goede voorbeeld zien

Als de verhoudingen binnen het managementteam niet goed zijn dan kan men niet verwachten dat dat op de werkvloer anders is. Als u naar buiten toe laat zien dat in het managementteam een goede sfeer heerst, dan zullen uw medewerkers dat voorbeeld willen volgen.

Onthoud u ten alle tijden van roddel en achterklap. Toon respect voor eenieder binnen de organisatie. Door eerlijk en rechtvaardig te zijn kunt u negativiteit op de werkvloer voorkomen en een leider zijn waar mensen naar opkijken.

6. Heb plezier

Hoewel het lastig kan zijn om het altijd naar je zin te hebben op kantoor, is het toch belangrijk om vooral plezier te hebben. Roddelen is vaak een favoriete bezigheid binnen bedrijven, maar doe er niet aan mee. Ga tijdens de lunch lekker naar buiten of doe iets anders leuks. Probeer weg te blijven van negativiteit. Mijd een negatieve werkplek niet alleen, doe ook je best om er wat positiviteit tegenover te stellen.