• 088 - 165 30 00

      Vraag meer informatie aan

      Ontvang advies van ons enthousiaste customer service team.

      of bel ons op:

      088 - 165 30 00

  • Uitdrogingsverschijnselen en wat u moet doen

    Geschreven door ,
    Uitdrogingsverschijnselen en wat u moet doen

    Of het nu in een magazijn, op de weg, in een kantoor of zelfs thuis is, we besteden meer dan 30% van onze dag aan werken. Van conference calls tot het halen van deadlines tot het doen van de dagelijkse dingen, we zijn allemaal druk en onze dagen vliegen soms voorbij - inclusief het doen van de dingen die belangrijk zijn voor onze gezondheid.

    "Uitdroging is een aandoening die optreedt wanneer het verlies van lichaamsvloeistoffen, meestal water, de hoeveelheid die wordt ingenomen overschrijdt."

    WebMD

    Omdat ons lichaam tot 60% bestaat uit water bestaat, hunkeren we voortdurend naar meer water, temeer omdat we gedurende de dag continue vocht verliezen. Dit is onder meer het gevolg van de omgeving waarin we ons bevinden, fysieke activiteit, onze genetische opmaak en zelfs de damp in de adem die we uitademen.

    Vooral nu, in de zomer, is het van cruciaal belang dat we niet vergeten om de benodigde dagelijkse hoeveelheid water te drinken voordat het waterniveau in ons lichaam te laag komt te staan. Maar wat gebeurt er als we niet genoeg water drinken? Onze lichamen raken uit evenwicht en uitgedroogd.

    Volgens WebMD, is uitdroging “een aandoening die optreedt wanneer het verlies van lichaamsvloeistoffen, meestal water, de hoeveelheid die wordt ingenomen overschrijdt.” Hoewel er vele redenen zijn waardoor ons lichaam uitgedroogd kan raken, een van de belangrijkste is dat het lichaam niet voldoende vocht binnen krijgt om de hoeveelheid water op peil te houden. Dit komt omdat we continue water verliezen.

    Hier bij Waterlogic beschouwen we uitdroging niet als iets onbenulligs. We adviseren je daarom om de volgende tekenen van uitdroging goed in de gaten te houden.

    Veel voorkomende symptomen van uitdroging

    Slechte adem: De website drogemondkeel.nl schrijft “Speeksel heeft onmisbare antibacteriële eigenschappen. Het doodt bacteriën, vervoert zuurstof en houdt weefsels soepel waardoor je makkelijker kunt praten en slikken. Voor het behoud van een gezonde mondflora is een ruime speekselvloed van essentieel belang. In een uitgedroogde mond, worden bacteriën niet weggespoeld en krijgen ze de volledige ruimte zich te ontwikkelen. Micro-organismen zijn dan voortdurend bezig met het onttrekken van stinkende zwavelgeuren uit alles wat ze tegenkomen, zoals eiwitten, voedselresten en ander mondafval. Hiervan kun je dus flink uit je mond ruiken.”

    Weinig energie: Volgens Fitness Magazine, “zorgt uitdroging ervoor dat je lichaam, om energie te besparen, de bloedsomloop vertraagt. Dit voorkomt dat uw spieren de zuurstof krijgen die ze nodig hebben en dit resulteert er in dat uw spieren (en u) vermoeid raken.

    Dorst: Het gevoel van dorst is een hulpmiddel van je lichaam om je er aan te herinneren dat ze water nodig heeft. Maar wacht niet met drinken tot je dorst hebt. Het dient dan wel als herinnering, het is beter om je lichaam gedurende de dag gehydrateerd te houden. Hiermee voorkom je niet alleen een dorst gevoel, je voorkomt ook alle andere tekenen van uitdroging.

    Hoofdpijn: Je brein wordt omgeven door zakken vloeistof om het op een veilige manier in je hoofd te houden. Put je die zakken vloeistof uit door te weinig te drinken, dan kan je brein tegen bepaalde delen van je schedel aan gaan drukken wat vervolgens hoofdpijn veroorzaakt. .

    Vermindert vochtverlies: Of je nu het gevoel hebt dat je (te) weinig zweet, moeilijk tranen produceert als je huilt, of te weinig naar het toilet gaat, het zijn allemaal tekenen van uitdroging en het onvermogen van je lichaam om vocht los te laten.

    Wees je bewust van wat je lichaam nodig heeft

    Zoals hierboven aangegeven zijn we is ons dagelijks leven soms zo druk met werk en andere bezigheden dat we vergeten voldoende te drinken. Het is belangrijk om goed gehydrateerd te blijven en goed te luisteren naar wat je lichaam nodig heeft. Twee snelle tests die u kunt doen zijn:

    Controleer de kleur van je urine

    Donkere urine kan het gevolg zijn van uitdroging (of een andere medische aandoening), maar urine die (te) licht van kleur is is ook niet altijd een goed teken. Probeer eens deze handige kleurenwaaier die precies aangeeft wat de kleur van je urine zegt over je gezondheid en welke kleur betekent dat je voldoende gehydrateerd bent.

    Test uw huid

    Op isditwelgezond.nl wordt aangegeven dat je een eenvoudige huidtest kan doen om te testen of je uitdrogingsverschijnselen hebt. Knijp de huid op de rug van je hand, tussen je pols en je vingers, en til de huid op. Laat de huid los. Schiet deze meteen terug dan bent u voldoende gehydrateerd. Zit er een vertraging in dan is er een kans dat je lichaam behoefte heeft aan meer water.

    Blijft u het gevoel houden dat u te weinig water binnen krijgt, zorg er dan voor dat u altijd een herbruikbare fles water bij zich heeft - met name wanneer u aan het werk bent. Vul de fles bij en blijf voldoende drinken gedurende dag, niet alleen wanneer je dorst hebt. En houd er rekening mee dat hoe meer je zweet (als gevolg van het werk dat je doet of lichamelijke beweging), hoe meer water je moet drinken om het niveau op peil te houden.