• 088 - 165 30 00

      Vraag meer informatie aan

      Ontvang advies van ons enthousiaste customer service team.

      of bel ons op:

      088 - 165 30 00

  • Vijf hacks voor een fijnere werkplek

    Geschreven door ,
    Vijf hacks voor een fijnere werkplek

    Onderzoek van de Universiteit van Warwick’s Centre for Competitive Advantage in the Global Economy heeft aangetoond dat blije werknemers een meer zinvolle bijdrage aan de werkplek leveren en dat een gelukkige werknemer productiever is doordat deze minder werk gerelateerde stress ervaart.

    De vraag is hoe we zo'n gelukkigere werkplek creëren? Iedere werkplek is anders, en het zal per plek verschillen hoe je het het beste kunt omtoveren in een fijnere en meer productievere werkplek. Hoewel er geen hapklare formule bestaat die jouw werkplek van de een op de andere dag verandert in een gezondere, fijnere plek om in te werken, zijn er wel degelijk een aantal dingen die je kunt doen om een goed begin te maken.

    Deze lijst van 5 hacks is een uitstekende manier om een betere werkomgeving voor jezelf te maken die ook nog eens meer bevorderlijk is voor de productiviteit.

    1. Maak vrienden op je werk

    De meeste mensen zijn op hun hoede als het gaat om gezelligheid met collega's, en niet zonder reden. Als de vriendschap stuk loopt, zou de sfeer op kantoor er onder kunnen gaan lijden. Het kan een beetje een ongemakkelijk gevoel geven om je privé leven met je werkende leven te mengen, maar het is mogelijk om vriendschappen binnen de werkomgeving aan te gaan zonder dat de grens tussen werk en privé te veel vervaagt. Sterker nog, netwerken op het werk kan de prestaties op het werk aanzienlijk verbeteren.

    Wij mensen moeten relaties aangaan om te overleven. Het maakt ons gelukkiger en meer ontspannen. De mens haalt energie uit het contact met andere mensen. Als je je open opstelt, en een band opbouwen met mensen op het werk niet uit de weg gaat, dan kan dat het plezier op je werk en je comfortlevel aanzienlijk verhogen. Het aangaan van dit soort relaties met collega's kan niet alleen je productiviteit verhogen maar draagt ook aan je persoonlijke ontwikkeling.

    En wie weet loop je wel tegen je toekomstige beste vriend of partner aan op het werk!

    Tip: Probeer minstens vijftien minuten per dag te besteden aan interactie met collega's. Je zal niet alleen meer tijd aan je collega's besteden, je stimuleert je collega's andersom ook om meer tijd aan anderen te besteden. Dit zal de onderlinge sfeer tussen collega's enorm verhogen.

    Blijf gehydrateerd

    2. Blijf gehydrateerd

    Velen van ons zijn dagelijks zo druk onderweg of achter de computer dat we vergeten goed voor ons zelf te zorgen. Gehydrateerd blijven is belangrijk en niet voldoende water drinken kan van invloed zijn op uw prestaties. Je hebt meer kans om moe en lusteloos te zijn tijdens je werk als je niet gehydrateerd blijft.

    Uitdroging kan invloed hebben op je stemming en stress en spanningen veroorzaken. Wil je een gelukkig leven, drink dan voldoende water!

    Tip: Neem je eigen herbruikbare fles mee en zorg dat je die gedurende dag regelmatig vult. Vind je de smaak van water saai, doe er dan wat fruit in om het drinken makkelijker te maken. Zorg er daarnaast voor dat je iets van een schaaltje of zakje op je bureau hebt staan met bijvoorbeeld komkommer, watermeloen of stukjes sinaasappel. Deze zitten bordenvol water en helpen je gehydrateerd te blijven. En vind je het gewoon lastig om voldoende water te drinken, zet dan een reminder in je telefoon. Het klinkt misschien een beetje gek, maar we doen het ook als we onszelf er aan willen herinneren om een bepaald product niet te vergeten in de winkel, dus waarom niet als geheugensteuntje om water te drinken?!

    3. Blijf georganiseerd

    Een opgeruimd bureau kan je uiteindelijk veel tijd, moeite en energie besparen. Het helpt je om op een veel efficiëntere manier te werken, al is het alleen maar omdat je precies weet waar alles ligt. Je bent geen tijd kwijt met het zoeken naar dingen die je nodig hebt.

    Bureaus die vol liggen met troep en rommel, en daarmee het onvermogen om iets vinden dat je nodig hebt, kan leiden tot stress en irritatie, met name als datgene wat je zoekt nergens te vinden is. Een opgeruimd bureau zorgt er voor dat je je werk beter kunt doen en kan daarnaast bijdragen aan een goed humeur. Een opgeruimd bureau is een opgeruimd hoofd.

    Tip: maak het een gewoonte om aan het einde van de dag je bureau opgeruimd achter te laten voor je naar huis gaat. Zo zorg je er voor dat je de volgende dag op een veel rustiger manier aan je dag kunt beginnen.

    4. Voeg wat persoonlijkheid toe aan je werkplek

    Een standaard werkplek blinkt vaak niet uit in comfort. Dat komt omdat het niet echt voelt als je eigen plekje. Het toevoegen van een beetje persoonlijkheid aan je werkplek kan je heel simpel doen door bijvoorbeeld een leuk plantje aan te schaffen of wat foto's op te hangen. Dit zorgt ervoor dat je de afstandelijkheid die een werkplek kan uitstralen verkleind en daarmee verhoog je het comfort op je werk.

    Hoe klein je werkplek ook is, hang wat leuke foto's op de muur van vrienden, familie of een mooi landschap. Overweeg om iets persoonlijks mee te nemen om op je bureau te zetten. Een favoriete mok, een beeldje of wat dan ook. Als je niet bang bent om je persoonlijkheid te tonen, zal je door anderen gezien worden als uniek individu. Het kan ook helpen om gemotiveerd te blijven gedurende de dag. Motivatie draagt in belangrijke mate bij aan geluk.

    Tip: Kies voor een foto of afbeelding waar je een fijne herinnering aan hebt of waar iemand opstaat waar je van houdt en zet die neer waar de foto goed kan zien. Verwissel de foto regelmatig om dat fijne gevoel op te blijven wekken.

    Organiseer events en uitjes

    5. Organiseer events en uitjes

    Teambuilding uitjes kunnen enorme gevolgen hebben voor de productiviteit van werknemers. Zulke uitjes geven de leden van een team ook een gevoel van veiligheid en saamhorigheid wat dan weer een rol speelt in hoe gelukkig iemand is. Als je het gevoel hebt dat je op je collega's kunt vertrouwen, dan kan dat een hoop werk gerelateerde stress voorkomen. Hierdoor word je werkplek een veel fijnere omgeving.

    De waarde van een goede organisatie wordt niet alleen bepaalt door wat de individuen apart bijdragen aan het geheel, maar zeker ook de inspanning die het team als geheel levert. Hoe efficiënter het team, hoe meer productiviteit er uit komt. Een aangename werksfeer speelt hier bij een belangrijke rol, zo komt uit onderzoek van Randstad naar voren. Saamhorigheid creëer je door bijvoorbeeld samen dingen te ondernemen. Uitjes zoals gezamenlijk gaan lunchen, personeelsuitjes of poultjes organiseren voor sportwedstrijden, ze kunnen allemaal bijdragen aan een fijnere sfeer binnen het team.

    Tip: bespreek eens per kwartaal met je baas of je teambuilding activiteit mag organiseren. In tegenstelling tot wat mensen vaak denken hoeven dit soort dingen geen vermogen te kosten. Als het beschikbare budget klein is, kun je er voor kiezen om gratis activiteiten te organiseren. Denk bijvoorbeeld aan een picknick, in of buiten kantoor, waarbij je collega's de opdracht geeft om allemaal een gerecht mee te nemen, of organiseer een sporttoernooi ergens in een park in de buurt. Het hoeft niet veel te kosten om samen een leuke dag te hebben.

    Het is belangrijk om je te beseffen dat blij zijn met en op je werk veel invloed kan hebben op hoe je je voelt. Werknemers die gelukkiger zijn op hun werk hebben de neiging om beter gemotiveerd te zijn, en gemotiveerde medewerkers zijn belangrijk voor een bedrijf. Gemotiveerde medewerkers zijn meer betrokken bij wat er gaande is op kantoor en hebben vaak een hoger rendement.

    Om de productiviteit van een kantoor te verhogen geldt dat werknemers lekkerder moeten kunnen werken, niet harder. Blij zijn op je werk is goed voor je omdat het leidt tot een betere balans tussen je werk- en privéleven. Deze meer evenwichtige balans tussen werk en privé zorgt er ook voor dat je je mentaal beter voelt. Je zelfvertrouwen groeit en je zult je beter kunnen ontwikkelen, zowel op het professionele als op privé vlak. Met andere woorden, ga aan de slag met deze tips en haal vanaf vandaag alles uit je werkplek wat er uit te halen valt!